رشد در حوزه برق و الکترونیک نیازمند تعامل با دنیاست

محمدعلی سلطانی نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی و رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن برق، الکترونیک و رایانه استان

 

با ورود هوش مصنوعی به صنعت الکترونیک می توان گفت که این صنعت حتی نمی تواند لحظه ای هم متوقف گردد و می طلبد که سرمایه گذاری زیادی در این رشته صورت گیرد. مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل در جذب سرمایه‌گذاری و رشد و ترقی در حوزه برق و الکترونیک، تعامل با دنیاست چرا که این صنعت بدون همکاری با دنیا نمی‌تواند رشد قابل قبولی داشته باشد و این مسئله منحصر به کشور ما نیست. آذربایجان شرقی ۱۴۰ واحد فعال در حوزه برق و الکترونیک دارد اما متأسفانه این واحدها به دلیل وجود تحریم‌های اقتصادی نمی‌توانند صادرات مستقیم داشته باشند و مجبورند محصولات خود را به‌صورت غیرمستقیم صادر کنند.

رشد در حوزه الکترونیک زمانی اتفاق می‌افتد که زیرساخت‌های آن فراهم باشد. عمده زیرساخت‌ها برای این حوزه علم است که با مواردی مانند وجود دانشگاه معتبر، تعداد متخصصین آن حوزه، تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های مرتبط با برق و الکترونیک، تعداد آزمایشگاه‌های مجهز مرتبط است. خوشبختانه در آذربایجان شرقی علاوه بر آزمایشگاه‌های مجهزی که در مجموعه‌های تولیدی وجود دارد، با تعامل موجود امکان استفاده از آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی توسط واحدهای صنعتی وجود دارد. زیرساخت‌ها مهم‌ترین قابلیت سرمایه‌گذاری در آذربایجان شرقی هستند.

شهرک صنعتی تخصصی برق و الکترونیک سهند آذران به‌عنوان اولین و تنها شهرک صنعتی تخصصی در این حوزه در کشور است که ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های برق، الکترونیک، IT و ICT دارد و با وجود شبکه اینترنتی مجهز و پرسرعت شهرک، جایگاه ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری دارد. شهرک در نظر دارد تا دو برج نرم‌افزار به وسعت مجموعاً ۲۰ هزار مترمربع ایجاد کند که می‌تواند انقلابی در صنعت نرم‌افزار کشور به وجود بیاورد.

درباره ی خانه صنعت و معدن

مطلب پیشنهادی

مراسم تودیع و معارفه مدیران کل صمت استان آذربایجان‌شرقی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی، مراسم تکریم و …