🔻کاهش ۱۶.۴ واحد درصدی رشد نقدینگی با اقدامات جامع بانک مرکزی

🔹روند صعودی رشد نقدینگی و ثبت ارقام بی­ سابقه این متغیر در پایان سال ۱۳۹۹ و نیمه اول سال ۱۴۰۰ مسئله­ بس نگران کننده بود که تداوم آن می ­توانست اقتصاد کشور را با معضلات و مخاطرات گوناگونی مواجه سازد و ضمن افزایش نااطمینانی­ ها در تصمیمات خرد فعالان اقتصادی کشور، آثار مخربی بر متغیرهای کلان اقتصای بوجود آورد.

🔹حال که حدود دو سال از آن مقطع نگران کننده گذشته است، متغیرهای پولی کشور در وضعیت نسبتاً پایداری قرار گرفته ­اند و آمارها حاکی از تحقق اهداف بانک مرکزی در کنترل رشد نقدینگی و قرار گرفتن در محدوده ­های تعیین شده دارد.

🔹مرور مسیر طی شده نشان دهنده آن است که نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی از ۴۲٫۸ درصد در پایان مهر‌ماه ۱۴۰۰ طی یک روند نزولی به۳۱٫۱ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ و متعاقبا به ۲۶٫۹ درصد و ۲۶٫۴ درصد به ترتیب در پایان شهریور­ و مهر­ماه ۱۴۰۲ رسیده است.

🔹ارقام فوق به خوبی بیانگر توفیق بانک مرکزی در کنترل رشد ترازنامه بانکها و دستیابی به اهداف کنترل مقداری کل‌های پولی و مدیریت رشد نقدینگی در محدوده هدف تعیین شده برای سال ۱۴۰۱ (۳۰ درصد) و سال ۱۴۰۲ (۲۵ درصد) می ­باشد.

🔹همچنین در ماه­های اخیر نیز ملاحظه می­ شود که بانک مرکزی توانسته با بکارگیری ابزار­های خود، مقدار تحقق یافته رشد نقدینگی را در تطابق بیشتری با مسیر هدف­گذاری شده برای این متغیر قرار دهد، بطوریکه از مردادماه سال جاری تا کنون، رشد نقدینگی در محدود ۲۶ درصد ثبات یافته است.

درباره ی خانه صنعت و معدن

مطلب پیشنهادی

کمیته گرامیداشت روز صنعت و معدن برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی، امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ …