🔹سمینار «تامین مالی از طریق بازار سرمایه» برگزار شد

▫️لزوم ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه برای تامین مالی
سمینار «تامین مالی از طریق بازار سرمایه» به همت خانه صنعت، معدن و تجارت استان و کمیسیون بانک، مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی تبریز با حضور مدیران استانی تالار بورس منطقه ای، فرابورس کشور ، نمایندگان اداره کل امور اقتصادی و دارایی، کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان و جمعی از مدیران واحدهای صنعتی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

▫️به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان، مهدی امینی؛ عضو هیات رییسه خانه صمت استان و رئیس کمیسیون بانک، مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه بازار سرمایه در استان آذربایجان‌شرقی کمرنگ است، گفت: در حال حاضر کشورهای موفق به بازارهای سرمایه اهمیت ویژه‌ای می‌دهند، اما در ایران تنها ۱۱ درصد تامین مالی از طریق بازار سرمایه انجام می گیرد.
وی با اشاره به سیاست‌های دولت در خصوص مهار تورم گفت: به خاطر سیاست های مهار تورم، تسهیلات مختص صنایع از جمله تسهیلات تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۱ تاکنون پرداخت نشده است، بنابراین ما باید برای تامین مالی به سمت بازار سرمایه و بورس حرکت کنیم.
امینی دلیل حضور کمرنگ شرکت‌های آذربایجان‌شرقی در بازار سرمایه را نبود آموزش کافی و آشناسازی با فضای بورس عنوان کرد.

▫️اهمیت بازار سرمایه در تامین مالی شرکت‌ها
بابک باقری؛ عضو غیر موظف هیئت مدیره فرابورس ایران به تشریح فرایندهای تامین مالی از بازار سرمایه و فرایندهای تامین مالی جمعی پرداخت.
وی تامین مالی مبتنی بر سرمایه و تامین مالی مبتنی بر بدهی را از انواع روش‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه عنوان کرد.
باقری در تشریح نحوه تامین مالی از طریق انتشار اوراق بدهی با بیان اینکه اوراق بدهی یکی از انواع اوراق بهادار است که به منظور تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی منتشر می‌شود، افزود: این اوراق به‌صورت صکوک و سایر اوراق عرضه می‌شود. مدل‌های ضمانت در فرایند انتشار اوراق بهادار بدهی شامل ضمانت اشخاص حقوقی، توثیق و رتبه اعتباری است.
وی اوراق اجاره را یکی دیگر از روش‌های تامین مالی از بازار سرمایه عنوان کرد و ادامه داد: این اوراق می‌تواند به پشتوانه بخشی از دارایی‌های موجود شرکت در نظر گرفته شود و انتشار اوراق اجاره با دو هدف تامین دارایی یا تامین نقدینگی صورت می‌گیرد که عدم وجود محدودیت در مصرف وجوه جمع‌آوری شده از محل انتشار اوراق مذکور از جمله مزایای آن به شمار می‌رود.
باقری با بیان به اینکه انتشار اوراق مرابحه جهت خرید دارایی‌های مورد نیاز شرکت و معمولاً با هدف تامین سرمایه در گردش شرکت‌ها و تهیه مواد و کالای اولیه صورت می‌گیرد، گفت: خدمات اوراق سلف موازی استاندارد نیز از ابزارهای تامین مالی است که می‌تواند به پشتوانه برآورد فروش شرکت در آینده، جهت تامین نقدینگی مورد نیاز سرمایه در گردش شرکت انتشار یابد.
عضو غیر موظف هیئت مدیره فرابورس ایران، گواهی سپرده کالایی را از جمله روش‌های تامین مالی سرمایه از بازار سهام دانست و تشریح کرد: از جمله مزایای گواهی سپرده کالایی، کاهش هزینه‌های انبارداری و جابجایی بین انبارها، مدیریت فاصله زمانی بین تولید و فروش کالا توسط تولید کننده، کاهش بی‌ثباتی قیمت‌ها و تسهیل تامین مالی تولید کننده است.
باقری با اشاره به اهمیت تامین مالی جمعی گفت: در این نوع تامین مالی جمعی، منابع مورد نیاز راه‌اندازی یا توسعه یک کسب و کار، منابع نقش مشارکت‌کننده در طرح را دارند و در سود و زیان شریک است.
وی اضافه کرد: تامین مالی جمعی در ایران به چهار گروه اصلی مبتنی بر پاداش مبتنی، بر امور خیرخواهانه، مبتنی بر بدهی و مبتنی بر سهام است.
باقری در ادامه به تشریح روش‌های تامین مالی مبتنی بر سرمایه پرداخت و گفت: از مزایای پذیرش در بازار سرمایه می‌توان به بهره‌مندی از معافیت مالیاتی، شفافیت و اعتبار قیمت سهام، بهره‌گیری از امکانات وثیقه گذاری سهام و اخذ ساده‌تر تسهیلات بانکی، تامین مالی آسان و ارزان، نقل و انتقال سهام به صورت آسان، سریع و کم هزینه و معرفی شرکت و محصولات به طیف وسیعی از اقشار جامعه اشاره کرد.

▫️شفافیت مالی، لازمه ورود به بازار بورس
اشکان‌ زودفکر؛ نماینده شرکت بورس با تاکید بر نقش بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌ها گفت: در کشورهای پیشرفته تامین مالی از بازار سرمایه رواج دارد و شرکت‌هایی که دوره رشد و تجاری‌سازی را طی کرده‌اند، می‌توانند بخشی از سهام خود را در بازار بورس عرضه کنند.

وی با بیان اینکه قبل از ورود به بورس، شفافیت مالی شرکت‌ها در حداقل‌ترین حالت ممکن است، گفت: برای ورود به بازار بورس لازم است تا تمام فرایندهای مالیاتی شرکت‌ها شفاف‌سازی شود، لذا نقش حسابرسان و موسسات حسابرسی در این بین از اهمیت بالایی برخوردار است.
زودفکر گفت: زمانی که شرکت‌ها به‌سمت انتشار اوراق بدهی می‌روند، بازپرداخت آن باید سر موعد مقرر انجام شود و نمی‌توان با لابی‌گری از پرداخت آن طفره رفت و هرگونه تاخیر در رتبه‌بندی اعتباری شرکت‌ها درج می‌شود و شرکت‌های بدحساب در آینده نمی‌توانند از بازار سرمایه تامین مالی کنند.
وی با اشاره به هزینه و فرصت عرضه سهام در بازار بورس گفت: شرکت‌ها با ورود به بورس تا ۱۰ درصد و حتی بیشتر می‌توانند از معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند، همچنین برندی که وارد تابلوی بورس می‌شود، از لحاظ تبلیغاتی و بازاریابی در معرض دید قرار می‌گیرد.
نماینده شرکت بورس ادامه داد: اگر شرکتی نیاز به تامین مالی اضطراری داشته باشد، به‌دلیل طولانی بودن فرایند دریافت وام از بانک‌ها نمی‌تواند در لحظه وام دریافت کند، اما این امر برای شرکتهایی که در بورس پذیرش شده اند از طریق عرضه نماد و خرید سهام توسط شرکت‌‌های سرمایه‌گذاری در سریعترین زمان ممکن تامین مالی می‌شوند.
وثوقیان؛ مسئول اعتبارات بانک ملی آذربایجان‌شرقی با اشاره به محدودیت‌های بانک ها در پرداخت تسهیلات گفت: در برخی از بانک‌ها مصارف نسبت به منابع ۱۰۰ درصد است و عملا بانک‌ها با این شرایط تورمی نمی‌توانند پاسخگوی نیاز شرکت‌ها باشند.
وی با اشاره به سیاست‌های انقباضی دولت به‌منظور کنترل تورم، تامین مالی از طریق اوراق بدهی، اوراق صکوک، اجاره و مرابحه را از بهترین روش‌های تامین مالی شرکت‌‌ها عنوان کرد.
در خاتمه این سمینار نماینده اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان به مقایسه دو شهر تبریز و اصفهان از نظر حضور در بازار بورس پرداخت و گفت: اصفهان بالغ بر ۴۰۰ شرکت پذیرفته‌شده در بورس دارد، اما در آذربایجان‌شرقی تنها ۲۳ شرکت اقدام به پذیرش سهام آنها در بورس کرده اند.
وی با تاکید بر سیاست‌های انقباضی دولت در راستای تورم‌زدایی و کاهش میزان پرداخت وام توسط بانک‌ها است گفت: شرکت‌ها برای تامین نقدینگی ملزم به ورود به بازار سرمایه هستند.

درباره ی خانه صنعت و معدن

مطلب پیشنهادی

بیانیه رئیس خانه صمت به مناسبت گرامیداشت هفته کارگر

بسم الله الرحمن الرحیم امام رضا(ع) فرمودند «الذی یطلب من فضل الله عزوجل مایکف به …