وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرت ایران به کشورهای منطقه باید به ده درصد افزایش یابد.

رضا رحمانی در مراسم معرفی و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران بابیان اینکه کل واردات کشورهای همسایه ایران، ۵۷۰ میلیارد دلار است افزود: فقط سه درصد از کل این میزان واردات، از بازار کشورمان تأمین می‌شود و با توجه به ظرفیت‌های صادراتی، می‌تواند تا ۱۰ درصد افزایش یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: دستیابی به سهم ۱۰ درصدی صادراتی ما به کشورهای منطقه معادل صادرات غیرنفتی است و در این زمینه اگر کار را به مردم واگذار کنیم تأثیر روابط سیاسی در روابط اقتصادی هم کمتر می‌شود و کشورهای همسایه امسال جزو اولویت‌های ماست.

وی از تصویب پیوستن ایران به مجمع اقتصادی اوراسیا در دولت خبر داد و افزود: لایحه این اقدام با قید فوریت به مجلس تقدیم شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: دولت و مجلس با یکدیگر هماهنگ هستند و مجلس در این زمینه اعلام کرده که آماده تصویب هر قانونی است.

رحمانی با تأکید بر لزوم ایجاد توازن بین صادرات و تنظیم بازار داخلی افزود : باوجود ظرفیت‌های کم‌نظیر و خالی صادراتی ،باید از این ظرفیت برای توسعه صادرات به کشورهای هم‌جوار بهره بگیریم.

وی ادامه داد: همچنین در بخش‌هایی که صادرات خام و نیمه‌خام صورت می‌گیرد، ظرفیت‌هایی برای ایجاد زنجیره تولید و ارزش‌افزوده و اشتغال بیشتر ایجاد کنیم.

رحمانی در ادامه تصریح کرد: شکوفایی هر صنعتی، به ۲ بال نیاز دارد؛ نخست فناوری و دوم صادرات؛ اگر اقتصاد ما بخواهد شکوفا شود، موتور پیشران آن، صادرات است.

به گفته وی ،کمی کردن اهداف صادراتی از رویکردهایی است که می‌تواند به افزایش صادرات کمک کند.

گفتنی است در پایان مراسم از صادرکنندگان نمونه استان تهران با حضور وزیر صنعت ،‌ معدن و تجارت و نمایندگان و فعالان بخش خصوصی تقدیر شد

درباره ی خانه صنعت و معدن

مطلب پیشنهادی

فایل فرم هاو پرسشنامه روز ملی صنعت و معدن سال ۱۴۰۳

دانلود فایل پرسشنامه  و فرماها ⇒