مالیات با طعم تلخ تبعیض

صنعتگران آذربایجان شرقی معتقدند در شرایطی که پیکر نیمه جان صنعت کشور تلاش می کند زیر فشار تحریم های ناعادلانه غرب سرپا باقی بماند، فرار مالیاتی هزاران متصدی اقتصادی که زیر لایه های پنهان فعالیت می کنند، به دلسردی آنها انجامیده است.

ایرنا – صنعتگران آذربایجان شرقی شامگاه چهارشنبه در جلسه هم اندیشی با مدیرکل امور مالیاتی استان اظهار کردند: سیاست های دولت در سال های اخیر باعث شده تولیدکنندگان بحرانی ترین دوران خود را سپری کنند و در این بین فشار نظام مالیاتی کشور بر بدنه فعالیت هایی که در لایه های آشکار اقتصادی فعالیت می کند، ظلمی مضاعف است.

دﺑﯿﺮ و ﻋﻀﻮ هﯿات ﻣﺪﯾﺮه اﻧﺠﻤﻦ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻏﺬاﯾﯽ آذرﺑﺎﯾﺠﺎن ﺷﺮﻗﯽ در این جلسه گفت: متاسفانه در دولت های نهم و دهم قانون مالیاتی به صورت بد اجرا و در نهایت مالیات از خود تولیدکنندگان دریافت شد.

رضا جعفری اضافه کرد: اجرای نادرست قانون ارزش افزوده از خود قانون ناقص مالیاتی کشور بدتر عمل کرد و این موضوع موجب شد تولیدکنندگان دست به پنهان کاری در زمینه مالیات زنند.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد مسوولان مالیاتی کشور شرایط تحریم ها را نمی شناسند، گفت: تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه خود از خارج از کشور باید با هزاران ترفند مواد مورد نیاز خود را از چندین کشور عبور داده و هزینه های بسیاری را متحمل شوند که این موضوع توسط مسوولان مالیاتی کشور به سادگی نادیده گرفته می شود.

جعفری با بیان اینکه بر اساس نظر کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی واحد تولیدی وی صنعت فراوری ارزیابی نمی شود، گفت: بر اساس قوانین مالیاتی، این واحد تولیدی باید معاف از مالیات باشد ولی مسوولان نظام مالیاتی کشور نظرات کارشناسی یک وزارتخانه را نادیده گرفته و ملاک را نظرات واحد کارشناسی خود اعلام می کنند.

وی تاکید کرد: متاسفانه علاوه بر اینگونه مالیات ها که به صورت ناحق از برخی واحدهای صنعتی دریافت می شود، مسوولان مالیاتی جریمه سال هایی که بر اساس نظرات کارشناسی خودشان معاف از مالیات بوده ایم را نیز به ما تحمیل می کنند.

جعفری با بیان اینکه باید در بازبینی نظام جامع مالیاتی کشور لایه های پنهان مالیات کشور شناسایی شود، گفت: تامین درآمدهای مالیاتی کشور که بخش اعظم آن از بدنه صنعت کشور تامین می شود، فشار زیادی بر شانه های این قشر وارد می کند که در این بین فرار مالیاتی برخی فعالیت های اقتصادی نمک بر زخم صنعتگران است.

یکی دیگر از صنعتگران حاضر در این جلسه گفت: در صورت تمدید نشدن امکان بخشودگی مالیاتی واحدهای صنعتی، تولیدکنندگانی که امکان تامین پرداخت به موقع مالیات ها را ندارند ممکن است مجبور به کاهش میزان عیدی و دستمزد کارگرانشان در ماه های منتهی به سال ۹۳ شوند.

وی تاکید کرد: به طور قطع هیچ کدام از صنعتگران کشور تمایلی به انجام این کار ندارند، ولی فشاری که فضای اقتصادی کشور بر بدنه صنعت کشور وارد می کند ممکن است عده ای را ناچار به انجام اموری ناخواسته کند.

این صنعتگر آذربایجان شرقی ادامه داد: متاسفانه با وجود اجرای طرح مالیاتی اخیر در سال های گذشته هنوز واحدهای تولیدی آگاهی کاملی از نحوه اجرا و دستورالعمل های آن ندارند که در این خصوص ارایه برنامه های آموزشی توسط کارشناسان اداره کل مالیات استان برای جلوگیری از بروز مشکلات بعدی امری ضروری است.

وی شناخت لایه های ناشناخته مالیاتی برای اخذ مالیات از اقشاری که بدون دغدغه های موجود در صنعت کشور، سودهای کلان دریافت می کنند را ضرورت نظام مالیاتی کشور دانست و تاکید کرد: اینکه هر روز شنیده می شود عده ای بدون پرداخت مالیات، سودهای کلان به جیب زده و یا از وام های میلیاردی و رانت های دولتی بهره برده اند موجب دلسردی صنعتگرانی می شود که بار تامین اشتغال و تولید کشور را زیر فشار و تحریم داخلی و خارجی به دوش می کشند.

وی اضافه کرد: مسوولان باید عملکرد نظام مالیاتی کشور را به دقت ارزیابی کرده و مشکلات و نواقص آن را پس از شناسایی در تدوین قانون جدید مالیاتی اصلاح کنند.

یکی دیگر از صنعتگران آذربایجان شرقی در این جلسه نقص قوانین مالیاتی، تبعیض در نحوه اجرا و رعایت نکردن عدالت مالیاتی را مشکل اصلی نظام مالیاتی کشور عنوان کرد.

یدالله صلاحی راد تاکید کرد: اگر قوانین مالیاتی کشور به صورت شفاف مطرح و اجرا شود به طور قطع رضایتمندی مسوولان مالیاتی و تولیدکنندگان را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه صنعتگران پرداخت مالیات را وظیفه خود می دانند، یادآوری کرد: مشکل صنعتگران کشور صف های طولانی بانک برای پرداخت مالیات و یا کمبود خدمات اینترنتی در این حوزه نیست، بلکه نبود شفافیت در هنگام وضع مالیات و فرار مالیاتی اقشاری که بیشترین سود را از وضعیت اقتصادی کشور می برند، چالش اصلی صنعتگران و دلیل نارضایتی این قشر است.

صلاحی راد فقدان اطلاع رسانی شفاف در خصوص نظام جامع مالیاتی جدید را از مشکلات اصلی واحدهای تولیدی برشمرد و گفت: در این خصوص اگر زیرساخت ها به درستی پایه ریزی نشود عدالت و شفاف سازی عملی نخواهد شد.

این صنعتگر آذربایجان شرقی با اشاره به جنجال هایی که برخی بازاریان به ویژه صنف طلا و جواهرات در زمان اعمال قانون ارزش افزوده به راه انداخته و منجر به تعطیلی بازار شدند، افزود: در اینچنین مواردی صنعتگران فاقد ابزارهای اعتراضی هستند چرا که تعطیلی هر ساعت واحدهای صنعتی آنها هزینه های هنگفتی را به تولید کنندگان تحمیل می کند و بدین دلیل نمی توانند همچون بازاریان در سیاست های مالی کشور اعمال نفوذ کنند.

وی شناسایی و اجرای راهکارهای جلوگیری از فرارهای مالیاتی را خواستار شد و گفت: در دورانی که شاهد اختلاس های میلیاردی هستیم نباید فشارهای مالیاتی فقط معطوف به فعالیت های اقتصادی آشکار شده و لایه های پنهان اقتصادی که سودهای میلیاردی می برند را به حال خود رها کرد.

یکی دیگر از صنعتگران آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: نباید اهرم های مالیاتی کشور فقط به سمت صنعتگران و تولیدکنندگان معطوف شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در بسیاری از موارد مالیات هایی که برای واحدهای صنعتی وضع می شود، فراتر از میزان سود حاصل از فروش محصولات آنهاست.

وی که در صنایع غذایی استان فعالیت می کند، گفت: در شرایطی که تحریم ها فشارهای مضاعفی بر بدنه تولید تحمیل می کند، صنعتگران نمی توانند با ارایه اطلاعات کامل خریداران محصولاتشان ریسک کرده و این افراد را از دامنه مشتریان خود برانند.

این صنعتگر صنایع غذایی کشور با بیان اینکه نباید شمشیرهای مالیاتی را به طرف تولیدکنندگان کشور کشید، گفت: انتظار می رود در دولت تدبیر و امید بر اساس تعامل متقابلی که در کشور به وجود آمده است، حداقل مسوولان داخلی صنعت کشور را تحت فشار قرار ندهند.

این صنعتگر نبود شاخص های درست مالیاتی را از نواقص نظام مالیاتی کشور عنوان و سوال کرد: چگونه است که اداره مالیات فقط بر اساس نظرات خود عمل کرده و نظرات وزارتخانه ای همچون جهاد کشاورزی را قبول ندارد؟

وی با بیان اینکه باید برخی موازی کاری ها در این زمینه از بین برود، گفت: ادامه روندی که در آن تهدیدهای بخشنامه ای حاکم باشد نمی تواند به شفاف سازی وضعیت مالی واحدهای تولیدی منتهی شود.

وی با بیان اینکه به طور قطع تمام صنعتگران کشور و به تبع آن آذربایجان شرقی مقید به پرداخت مالیات بوده و آن را وظیفه خود می دانند، افزود: باید با تصویب قوانین جدید راهکاری برای شناسایی افرادی یافت که مالیات پرداخت نمی کنند.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه سهم اعظم اطلاعات این اداره کل باید توسط خود فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان به این اداره کل ارایه شود، تاکید کرد: در صورت محقق نشدن این امر اداره کل مالیاتی استان نمی تواند ارزیابی درست و دقیقی از وضعیت مالی واحدهای صنعتی داشته و مالیات متناسب وضع کند.

رسول رسولی اضافه کرد: در این حوزه برخی فعالان اقتصادی و صنعتگران برای از دست ندادن مشتریان خود اقدام به پنهان کاری اطلاعات آنها می کنند که نتیجه این امر می تواند منجر به افزایش سهم مالیات آنها شود.

وی با اشاره به قوانین مالیاتی و جرایم ناشی از ارایه نکردن دفاتر و اطلاعات مالیاتی به مسوولان این نهاد، یادآوری کرد: ارایه اطلاعات هرچند به صورت ناقص می تواند تا حدودی مشکلات و جرایم ناشی از رعایت نکردن قوانین یاد شده را کاهش دهد.

رسولی با تاکید بر اینکه بر اساس اختیارات استانی خود بیشترین مراعات و تخفیفات مالیاتی را با صنعتگران و تولید کنندگان آذربایجان شرقی اعمال می کند، از آمادگی خود و معاونانش برای بررسی مشکلات و اشتباهات احتمالی رخ داده در این زمینه خبر داد.

وی با اشاره به ضرورت تبیین قوانین مالیاتی برای بنگاه های اقتصادی و فعالان صنعتی، افزود: در این زمینه ادامه جلسات اینچنینی می تواند به ارایه راهکارهای مناسب برای کاهش مشکلات مالیاتی تولیدکنندگان بیانجامد.

رسولی با بیان اینکه قرار است نظام مالیاتی کشور بررسی و مشکلات و نواقص آن در تدوین قانون جدید مالیاتی مورد توجه قرار می گیرد، اظهارکرد: باید در این دوره از ظرفیت های استانی به ویژه نمایندگان آذربایجان شرقی برای وضع قوانین بهتر مالیاتی در قانون جدید بهره برد.

وی با اشاره به اینکه باید در این دوران صنعتگران و مسوولان مالیاتی تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشند، افزود: این موضوع به صورت مکرر به معاونان و مسوولان این اداره کل تاکید شده است.

رسولی خواستار همکاری بیشتر واحدهای صنعتی استان برای ارایه اطلاعات و دفاتر مالیاتی با هدف ارزیابی بهتر و دقیق تر وضعیت مالی تولیدکنندگان و کاهش مشکلات پیش رو شد.

درباره ی مدیر سایت

مطلب پیشنهادی

فایل فرم هاو پرسشنامه روز ملی صنعت و معدن سال ۱۴۰۳

دانلود فایل پرسشنامه  و فرماها ⇒