رئیس اتاق تبریز در گفتگو با «نصر» تاکید کرد؛ سیاست های نادرست دولت در حوزه صادرات بی نظمی ایجاد کرد/ همایش توسعه صادرات غیر نفتی تبریز در رفع موانع تولید و صادرات موثر بوده است

ئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز گفت: موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات یکی از معضلات صادرکنندگان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی شده است.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش سرویس اقتصادی نصر، «صمد حسن زاده» در آستانه برگزاری بیست و چهارمین همایش ملی صادرات غیر نفتی ایران در تبریز به خبرنگار «نصر» گفت: امسال بیست و چهارمین دوره همایش توسعه صادرات غیر نفتی را در تبریز با مشارکت اتاق بازرگانی، استانداری و سازمان صمت برگزار می کنیم.

وی افزود: رویکرد این همایش به عنوان یک دیپلماسی اقتصادی با محوریت توسعه صادرات و معرفی کالای ایرانی برای توسعه صادرات کشور با حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمونه ملی و استانی، مسئولان استان و کشور و تعدادی از مهمانان خارجی از ترکیه، آذربایجان، عراق و افغانستان برگزار می شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز گفت: سعی کرده ایم یک همایش ملی مطابق سال های گذشته برگزار کنیم که زحمات بزرگی در سال های گذشته برای برگزاری این همایش انجام شده است که نتیجه تاثیرگذاری در کشور داشته و موانع و مشکلات قانونی برای توسعه اقتصاد کشور را معرفی و رفع کرده است.

حسن زاده اذعان کرد: در دوره های گذشته این همایش در توسعه صنعتی و صادرات کشور تاثیرگذار بوده و از جمله در قانون رفع موانع تولید اثرگذاری بسیار موثری داشت که این قانون در مسیر توسعه صنعتی و افزایش صادرات غیر نفتی کشور اثرگذار بود و امسال هم تلاش شده است که این همایش و نتایج آن برای استان و کشورمان موثر باشد.

وی گفت: دعوت هایی را از مقامات عالی رتبه کشور برای حضور در این همایش ملی انجام دادیم، اما به خاطر جلساتی که رئیس جمهور و یک عده از مسئولین بلندپایه در تهران داشتند، امکان حضور در همایش را نخواهند داشت، اما چند تن از وزرا از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت در این همایش حضور خواهد یافت. فردا نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس و تمامی رئوسا و هیات رئیسه های اتاق های ایران در تبریز حضور پیدا خواهند کرد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی تبریز ادامه داد: صادرات غیر نفتی یک موضوع بسیار ارزشمند برای ما و تمامی کشورهاست. وقتی یک کشور در بازارهای جهانی حضور پیدا می کند، باعث می شود تکنولوژی های تولید صنایع آن کشور رشد کند و برای کشور امنیت، اشتغال و سرمایه به وجود می آید و این در رونق اقتصادی کشور نقش بسیار بزرگ و مستقیمی دارد.

حسن زاده افزود: امروز ما در حوزه صادرات چالش های بزرگی داریم که صادرات کشور را تحت الشعاع خود قرار داده است. یک سری تصمیمات غیر کارشناسی دولت باعث افزایش مشکلات صادرکنندگان شد و اعتقاد تمام نخبگان اقتصادی کشور ما این است که با مدیریت صحیح و کارشناسی شده می شد که بهتر از این برای سیاست های صادراتی برنامه تنظیم شود و این همه مشکلات دامن گیر صادرکنندگان نشود.

وی در ادامه افزود: موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات یکی از معضلات صادرکنندگان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی شده است. سیاست های نادرستی که از ابتدای امسال توسط دولت اتخاذ شد، یک بی نظمی در حوزه صادرات ایجاد کرد.

حسن زاده گفت: تحولاتی که از ابتدای امسال در نرخ ارز به وجود آمد، باعث شد یک سری از کشورهایی که در همسایگی استان ما قرار دارند امکانات بسیاری را از استان و کشور ما با قیمت های بسیار پایین ببرند، این صادرات نبود و این سرمایه فروشی بود.

وی ادامه داد: فعالان اقتصادی با توجه به اینکه چندین سال زحمت کشیدند تا بازارهای هدفی برای صدور محصولات خود به بازارهای خارجی فراهم کنند، ا شرایط و سیاست هایی که دولت اعمال کرد به سادگی این بازارها را از دست دادند و کشورهای رقیب از این موقعیت استفاده بسییار خوبی کردند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی تبریز تاکید کرد: موضوعی که امروز یک تهدید بزرگ برای صادرات است، پایه قیمت های صادراتی است که در گمرکات زمان دلار ۲۵۰۰ تومانی تنظیم شده است و امروز با افزایش ۵ برابری قیمت ارز، صادر کننده نمی تواند تضمین بازپرداخت ارز را با آن قیمت برای سامانه نیما ارائه کند. متاسفانه مسائلی هست که تا امروز شفاف نشده و این به ضرر بخش تولید و صادرات بخش خصوصی است

درباره ی خانه صنعت و معدن

مطلب پیشنهادی

فایل فرم هاو پرسشنامه روز ملی صنعت و معدن سال ۱۴۰۳

دانلود فایل پرسشنامه  و فرماها ⇒