دولت پرونده ارز چند نرخی را برای همیشه ببندد

دولت پرونده ارز چند نرخی را برای همیشه ببندد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با بیان اینکه دولت باید پرونده ارز چند نرخی را برای همیشه ببندد، گفت: اینکه به ثبات اقتصادی برسیم به شرطی است که تورم را از طریق بانک مرکزی و ستاد اقتصادی کشور با تثبیت نرخ ارز برای همیشه از بین ببریم.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، ” یونس ژائله ” عصر روز پنجشنبه در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن، اظهار کرد: شرایط کشور به گونه‌ای است که همه با آن آشنا هستیم و تحریم به حد اعلی رسیده است، این تحریم‌ها به هر کشوری می‌رسید کاملا نابود می‌شد اما این صنعتگران با تلاش شبانه روزی که انجام دادند، در خیلی از نقاط شرایطی بهتر از بسیاری از کشورها داشتیم.

وی با اشاره به شعار سال افزود: شعار امسال کشور مهار تورم و رشد تولید است؛ اما آیا امکان تحقق این شعار وجود دارد؟ بله می‌توانیم اما یک شرط دارد و آن هم این است که کشور یک بار برای همیشه ثبات اقتصادی را شروع کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز خاطرنشان کرد: در حال حاضر تورم را در ناحیه دولت می‌بینیم که بانک مرکزی چهار نرخ ارز دارد و هرکدام از این‌ها می‌تواند یک مولفه اقتصادی را تغییر دهد، اینکه به ثبات اقتصادی برسیم به شرطی است که تورم را از طریق بانک مرکزی و ستاد اقتصادی کشور را با تثبیت نرخ ارز را برای همیشه از بین ببریم.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ شاهد تغییرات جهانی هستیم که بسیار شبیه سال ۲۰۰۸ است که منجر به سقوط بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی شد؛ امسال باید مراقب باشیم چون این تغییرات می‌تواند ضربه سنگین اقتصادی به ما بزند.

ژائله خاطرنشان کرد: امسال نرخ جهانی غلات بالای ۵۰ درصد افزایش یافته و منابع نقدی در بازار جهانی به شدت جمع شده و کمبود نقدینگی احتمال دارد که باید بدانیم چگونه از بحران عبور کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه وقتی برای کسری بودجه ارز را ۵۰ هزار تومان می کنیم اثر آن بر خانواده کارگر دیده می‌شود، گفت: دولت‌ها هرکاری توانستد انجام دادند اما همانطور که بهمن‌ماه سال گذشته رهبر انقلاب فرمودند باید اقتصاد به مردم و بخش خصوصی محول شود و دولت با بخش خصوصی رقابت نکند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز راهکار ابتدایی را اتحاد بین بخش خصوصی و دولت دانسته و تصریح کرد: این تعامل دو جانبه مشکلات را برطرف می‌کند چرا که دولت بدون بخش خصوصی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و باید با هم مشکلات و معضلات را از بین ببرند که نتیجه آن تولید ثروت برای مردم ایران است.

وی ادامه داد: دولت بافشارهای غلط به بخش خصوصی که با اضافه کردن مالیات و افزایش نرخ برق وگاز بزرگترین ضربه را به اقتصاد می‌زند؛ ما برای پیشبرد اهدافمان نیاز به نقش راه جدی داریم که بتوانیم رشد اقتصادی را عملیاتی کنیم.

ژائله در پایان آفریقا را ظرفیت بزرگی برای توسعه صادرات دانست و گفت: نباید از این بازارها غافل شویم، آفریقا می‌تواند بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشیم و یکی از واردکنندگان بزرگ دنیاست.

درباره ی خانه صنعت و معدن

مطلب پیشنهادی

آخرین تمدید ارسال مدارک – یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۶

با توجه به استقبال بی نظیر واحدها جهت ارسال مدارک روز ملی صنعت فقط تا …