استاندار آذربایجان شرقی: حرکت رو به رشد در عرصه اقتصادی استان/ کارآفرینان استان در جبهه اقتصادی خوش درخشیدند

استاندار آذربایجان شرقی:

حرکت رو به رشد در عرصه اقتصادی استان/ کارآفرینان استان در جبهه اقتصادی خوش درخشیدند

استاندار آذربایجان شرقی با قدردانی از زحمات و تلاش‌های کارآفرینان و صاحبان واحدهای صنعتی و تولیدی استان، اظهار داشت: در سال جاری، تعداد شاغلان بخش تولید در استان، ۱۵ هزار نفر و تعداد کارگاه‌های فعال، ۳۱۱ واحد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. این اتفاق نشان از یک حرکت رو به رشد در عرصه اقتصادی استان است.

عابدین خرّم در جلسه بررسی مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ استان، گفت: هدف از این جلسه قدردانی صمیمانه از تک‌تک کارآفرینان، تولیدکنندگان و صاحبان صنایع استان است که در جبهه اقتصادی خوش درخشیده‌اند.

وی افزود: هدف دیگر این جلسه، آگاهی از مسائل و مشکلات بخش صنعت و تولید است. در آینده نیز به جلسات مشابه تخصصی برای هر صنعت تشکیل خواهد شد تا بتوانیم متناسب با شرایط هر صنعت تصمیم‌گیری کنیم.

تفویض اختیارات به استانها در دولت سیزدهم

خرّم تصریح کرد: دولت سیزدهم بنا دارد اختیارات کامل و کافی را به مسئولان استانی واگذار کند تا نیازبه ارجاع مسائل به دستگاه‌های مرکزی نباشد.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به اینکه کشور ما بیش از یک دهه است در جنگ اقتصادی قرار دارد، افزود: هدف این جنگ، فروپاشی اقتصاد کشور بود.

وی افزود: اما با ایستادگی کارآفرینان و فعالان اقتصادی، نه‌تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه امروز جریان تولید کشور در حال رشد و ترقی است.

عابدین خرم گفت: مطلوب نبودن تولید ناخالص داخلی، جذب سرمایه، ماشین‌آلات به‌روز، پایین بودن بهره‌وری و عدم همراهی حداکثری برخی دستگاه‌ها از جمله ضعف‌هایی است که باید برطرف شود.

سیاست های اصلی مدیریت استان

خرّم اظهار داشت: حذف مقررات غیرضروری و مزاحم، تسهیل دریافت مجوزها و ایجاد پنجره واحد سرمایه‌گذاری جزو سیاست‌های اصلی مدیریت استان است.

اگر می‌خواهیم فضای کسب‌وکار بهبود یابد، باید ثبات قوانین و امنیت سرمایه‌گذار را تضمین کنیم. ایجاد زمینه ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه تولید نیز از دیگر بایدهای بهبود فضای کسب و کار است.

وی با تأکید بر اینکه مبارزه با فساد جزو اولویت‌های ماست، افزود: ایجاد ناامنی برای سرمایه‌گذاران به بهانه مبارزه با فساد باید به حداقل برسد.

خرّم تأکید کرد: تدوین سند جامع راهبردی صنعت استان در دستور کار است تا شاهد هم‌افزایی همه بخش‌ها در این حوزه باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات تولید استان، پایین بودن بهره‌وری است. افزود: واحدهای صنعتی و تولیدی با یک اصلاح ساختاری برای این مشکل چاره‌اندیشی کنند.

استاندار آذربایجان شرقی :طرح طبقه بندی مشاغل انجام گردد

وی همچنین خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و متناسب‌سازی حقوق و دستمزد کارگران در واحدهای صنعتی و تولیدی استان شد.

او خاطر نشان کرد: خوشبختانه معوقات کارگری در استان ما بسیار کم است.

عابدین خرم افزود: از همه مدیران شرکت‌های دولتی، خصوصی و عمومی انتظار داریم که در آستانه سال نو، حقوق و مزایای کارگران را به‌موقع پرداخت کنند.

خرّم همچنین نوید تحول در حوزه منابع و تسهیلات بخش صنعت و تولید استان در سال آینده را داد و گفت: امیدوارم در سال آینده شاهد اخبار خوشحال‌کننده‌ای در این حوزه باشیم و بتوانیم با استفاده از منابع اختصاص‌یافته، تکمیل زنجیره تولید و افزایش بهره‌وری را در استان تحقق بخشیم.

وی اظهار داشت: رشد اقتصادی هدف‌گذاری‌شده از سوی دولت در سال آینده قابل دسترس است. البته به شرطی که همه کارآفرینان و تولیدکنندگان با نگاهی یکسان و عزم و اراده‌ای کامل در میدان باشند. مسئولان نیز برای رفع موانع بخش تولید، ریسک‌پذیری و همراهی کامل داشته باشند.

طرح مشکلات تولیدکنندگان در جلسه با استاندار آذربایجان شرقی

تعدادی از صاحبان واحدهای صنعتی و تولیدی بزرگ استان هم در این جلسه ضمن اعلام آمادگی برای استمرار حرکت رو به رشد در عرصه تولید، صادرات و کارآفرینی استان، برخی از مسائل و مشکلات این عرصه را برشمردند.

طولانی بودن روند صدور مجوزهای تولید، سخت‌گیری بی‌مورد در برخی ادارات و بانک‌ها، نبود اختیارات کافی در واحدهای اداری استان، فرسودگی ماشین‌آلات تولید و دشوار بودن نوسازی آنها به دلیل مسائل ناشی از تحریم برخی از مشکلاتی مطرح شده تولیدکنندگان بود. بی‌ثباتی قوانین و مقررات، نوسانات قیمت مواد اولیه و مسائل و مشکلات مالیاتی و بیمه‌ای از موضوعات دیگر مطرح‌شده در این جلسه بود.

/

درباره ی خانه صنعت و معدن

مطلب پیشنهادی

پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت حلول سال جدید سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»