تولید و صادرات ستون‌های اصلی کشورند

عابدین خرم

استاندار آذربایجان شرقی

تولید و صادرات ستون‌های اصلی کشورند و به‌عنوان راهبردی‌ترین مسائل سیاست‌های اقتصادی کشور مرتباً مورد تأکید مقام معظم رهبری قرارگرفته‌اند؛ حوزه اقتصادی به‌عنوان مهم‌ترین شاخص توسعه مطرح است و اگر این حوزه تقویت شود، سایر بخش‌ها به‌عنوان مکمل در کنار آن می‌توانند منجر به رشد و پویایی و بالندگی کشور شوند. شاید به همین دلیل است که بسته شدن چاه‌های نفتی با اتکا بر صادرات و تولید غیرنفتی و قوی شدن ملت و دولت ایران همواره دارای اهمیت و مورد تأکید بوده است.

البته باید توجه داشت که توسعه بدون سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ناقص است و باید بستر برای جذب سرمایه‌گذاران در کشور فراهم شود. فعالان بخش خصوصی سرمایه‌های کشور هستند و جایگاه سرمایه‌گذاری و تولید به حدی مهم است که مقام معظم رهبری از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران به‌عنوان افسران جنگ اقتصادی نام برده‌اند و شاغلان و کارگران نیز رزمندگان عرصه تولید هستند.

بخش‌های خصوصی، دولتی و مردم سه ضلع توسعه استان هستند و بر این مبنا باید همه توان مان را برای حمایت از سرمایه‌گذاران به کار می‌بندیم. در واقع صاحبان صنایع، کارآفرینان و تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران و دستگاه‌های دولتی، همه مجموعه یک خانواده هستند و باید دست در دست هم، مشکلات موجود را به طور سریع برطرف کنند.

آذربایجان شرقی به عنوان قطب تولید و تجارت در کشور شناخته می‌شود و سابقه تاریخی درخشانی در این حوزه دارد، بنابراین تلاش ما این است تا بتوانیم گذشته این استان را در حوزه کسب‌وکار دوباره احیا کرده و به عنوان پیشگام در حوزه صنعت معرفی کنیم. مهم‌ترین و بزرگ‌ترین فرصت آذربایجان شرقی بخش خصوصی است بنابراین ما باید به‌عنوان تسهیل‌کننده، حمایت‌کننده و رفع کننده موانع از این بخش حمایت کنیم. همه امکانات استان برای حضور و فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی فراهم است و مدیریت استان نقش پشتیبانی و تسهیلگری خود را در این زمینه ایفا خواهد کرد. افزایش صادرات و تبدیل مواد اولیه به کالاهایی باارزش افزوده بیشتر یکی از اهداف اصلی دولت در استان آذربایجان شرقی است و در این زمینه هیچ مانعی برای مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی نداریم

درباره ی خانه صنعت و معدن

مطلب پیشنهادی

دوره آموزشی تخصصی تشریح انواع رویه های گمرکی ماده ۴۷ قانون امور گمرکی و نحوه محاسبه حقوق ورودی و عوارض گمرکی کالاهای صادراتی و وارداتی