اقتصاد باید قابل پیش‌بینی و دارای ثبات باشد

سید احسان خاندوزی

وزیر اقتصاد و دارایی

 

اقتصاد برای رشد نیاز به ثبات و پیش‌بینی‌پذیری دارد و اگر فضای ثبات بر اقتصاد حاکم شود و قابل پیش‌بینی باشد، اقتصاد به صورت خودکار مسیر رشد خود را پیدا خواهد کرد.

پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد یک اولویت مهم و اساسی برای دولت است چرا که  در جلساتی که با فعالان اقتصادی و کارآفرینان حوزه‌های مختلف تولید داشتیم، مشخص شد که این میزان غیرقابل‌پیش‌بینی بودن تغییرات ماهانه و حتی هفتگی در بسیاری از ضوابط و قیمت‌ها  ایجاد رانت کرده است و  برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در حوزه دانش‌بنیان‌ها و صادرکنندگان مشکل‌آفرین و مانع تراش بوده است. دولت مصمم است تا نقطه پایانی بر این مسیر گذاشته شود زیرا تنها با این سیاست است که شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان رشد خواهند کرد و در مسیر فتح بازارها و ظرفیت‌های موجود در منطقه شکوفا خواهند شد.

علاوه بر ثبات و سیاست‌گذاری مناسب باید سیاست‌گذار بسته‌های تشویقی برای فعالان اقتصادی در نظر بگیرد. نقش صنعت مالی در هدف‌گذاری اعمال افزایش سرمایه‌گذاری بسیار مهم است. رشد سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران به ۷.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ رسید و در سال جاری این مسیر از طریق ابزارهای صنعت مالی کشور ادامه می‌یابد. اولویت دولت، تولید و سرمایه‌گذاری در کشور است و در این راستا معافیت‌های مالیاتی اعمال گردیده است. زمانی که درهای بیرونی به روی ما بسته است، باید سرمایه‌گذاری داخلی حمایت شود و سرمایه‌گذار به‌جای اینکه سرمایه خود را در جایی که مضر و مخل رشد اقتصادی است در طرح‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری کند. سودآوری، حق فعال اقتصادی و بخش خصوصی است، درعین‌حال، التزام به قانون و پرداخت مالیات و سایر موارد نیز حق دولت است.

ورود بانک‌ها به سرمایه‌گذاری مستقیم جزو سیاست‌های خوبی بود که مصوب شد. راهبرد خروج از سرمایه‌گذاری‌های پیشین و حرکت به سمت سرمایه‌گذاری‌های جدید جزو انتظارات ما از بانک‌های زیرمجموعه دولت است. مشارکت نهادهای مالی در حوزه‌های مختلف ازجمله صندوق‌های تضمین از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه ویژه داشت

درباره ی خانه صنعت و معدن

مطلب پیشنهادی

اعزام هیات تجاری برای نشست اتحادیه اقتصادی اروآسیا در ارمنستان

اعزام هیات تجاری برای نشست اتحادیه اقتصادی اروآسیا در ارمنستان فایل PDF: ۳۵۱۰۲۰۴