وزیر صمت: ظرفیت تولید معادن باید به ۴۰۰ میلیون تن افزایش یابد

زیر صنعت،‌ معدن و تجارت تأکید کرد: با همکاری تشکل‌ها و مردم باید بخش معدن را توسعه داده و ظرفیت تولید معادن را به ۴۰۰ میلیون تن افزایش دهیم.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از شاتا، رضا رحمانی در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و ماشین‌آلات وابسته گفت: معدن یکی از پتانسیل‌هایی است که اقتصاد را از وابستگی نجات می‌دهد و از آنجا که از بخش‌های پیشران به شمار می‌رود در صادرات نیز نقش اساسی دارد.

وزیر صمت در ادامه از اجرای نقشه راه معدن در آینده نزدیک خبر داد و افزود: همه ذی‌نفعان از مجلس، دولت و بخش خصوصی بر آن تفاهم داشتند و حتماً دوباره با همه ذی‌نفعان مطرح می‌کنیم تا همه پای‌کار باشند و از ظرفیت‌های موجود مجلس شورای اسلامی نیز به‌طور قطع استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: امروز در نمایشگاه معدن جدیتی در شرکت‌کنندگان دیدم که در آستانه ۱۳ آبان، نوید عزم و اراده و تلاش است و جهت‌گیری ما نیز برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه همین تلاش‌هاست.

رحمانی با تأکید بر اینکه کار را باید مردم انجام دهند، افزود: ما نیز باید تسهیل‌گر باشیم و موانع کمتری ایجاد کنیم و برای بهبود فضای کسب‌وکار تلاش کنیم و حتماً یکی از کارهای اصولی بنده همفکری با صنعتگران و معدن‌کاران است و بدون مشورت با این بخش تصمیمات اساسی گرفته نخواهد شد .

وی ادامه داد : حتماً همکاری دوطرفه خواهد بود و فعالیت‌های قابل‌ واگذاری را به تشکل‌ها تفویض می‌کنیم، نظارت بر معادن نیز از بخش‌های قابل‌ واگذاری است تا مردم و تشکل‌ها کار را پیش برند و این مدل را باید در حوزه بازرگانی و اصناف هم پیاده کنیم .

رحمانی یادآور شد: بدون تردید کار معدن بدون توجه به اکتشاف بی‌معنی است و توسعه اکتشافات معدنی در کشور برای مناطق محروم و کمتر برخوردار در اولویت است و این در حالی است که در ژئوفیزیک هوایی در ۶ سال اخیر معادل کل اکتشافات قبلی کار را پیش برده‌ایم و کار دولت این است که هزینه‌های ریسک را پوشش دهد تا مردم به فعالیت بپردازند.

وی با اشاره به طرح پهنه‌بندی اظهار کرد: در این طرح اکتشافات ۱۳۳ پهنه تعریف و ۱۰۹ پهنه واگذار و ۴۰۰ محدوده امیدبخش نیز شناسایی‌شده است .

رحمانی فزود: اکتشاف سالیانه ۳۰۰ هزار کیلومتر خطی ژئوفیزیک را در برنامه می‌گذاریم. چراکه باید از وضعیت فعلی خارج‌شده و این بخش متحول شود .

به گفته رحمانی سامانه کاداستر نیز کامل شده و جهت‌گیری اساسی ما در این سامانه شفافیت و مبارزه با فساد و رانت است.با تکامل سامانه‌ها باید اطلاعات مساوی در اختیار همگان قرار بگیرد و این ظرفیت باید در معدن کامل شود .

وی تصریح کرد:‌ در حوزه بهره‌برداری از معادن دو کار اساسی باید صورت گیرد که یکی فعال‌سازی معادن است که امسال در پروژه‌های ویژه تعریف‌شده و بحث دیگر توجه به جغرافیای کشور خصوصاً در مناطق محروم است .

رحمانی گفت :‌توجه به معادن کوچک را با اختصاص منابع مالی در برنامه داریم و ۳۲ شرکت هم با ما جوینت شدند و با حضور بخش خصوصی و شرکت‌های معتبر خارجی به این بخش خواهیم پرداخت .

وی افزود : ارتقای سهم معدن از تولید ناخالص داخلی از ۱,۲ فعلی به ۱.۴ و تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی نظیر فولاد ، آلومینیوم و مس با شناسایی گلوگاه‌ها ازجمله هدف‌گذاری‌های ما در بخش معدن است .

رحمانی اضافه کرد :درزمینهٔ مباحث مربوط به محیط‌زیست و منابع طبیعی چه در بخش بهره‌برداری و چه صنایع معدنی ، حتماً تعامل خواهیم داشت .

استارت آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوین معدنی دیگر مبحثی بود که رحمانی به آن پرداخت و گفت : اگر این بخش را جدی نگیریم فرصت‌های معدنی از دست می‌رود .

وی تأکید کرد : میزان استخراج سالیانه معادن بسیار ناچیز است و باید آن را به ۴۰۰ میلیون تن برسانیم و همچنین صادرات ۸ میلیارد دلاری این بخش را می‌توانیم تا ۲ سال آینده به ۱۲ میلیارد دلار برسانیم و در این زمینه نیازمند بازسازی و نوسازی فنّاوری و ماشین‌آلات و کاهش خام‌فروشی هستیم .

گفتنی است در این نمایشگاه ۱۵۰ شرکت داخلی و ۴۰ شرکت داخلی آخرین دستاوردهای خود را در معرض دید همگان قراردادند.

درباره ی خانه صنعت و معدن

مطلب پیشنهادی

پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت حلول سال جدید سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»