لزوم راه‏‌اندازی شهرک‎های تخصصی مس و آلومینا آذربایجان شرقی / حفظ اشتغال فعلی اولویت وزارت صمت

“رضا رحمانی” وزیر صمت کشور  بعد از ظهر امروز ۱۷ آذر ۹۷ در دیدار با فعالان اقتصادی و تجاری آذربایجان شرقی در اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه سال های اخیر شاهد قرارگیری کشور در جنگ اقتصادی هستیم، ادامه داد: با خروج آمریکا از تفاهم بین المللی، هجمه های جدید اقتصادی و سیاسی علیه ایران از طرف نظام استکبار بین‌الملل ایجاد شد.

رحمانی، یکی از مصادیق جنگ اقتصادی علیه کشور را تسهیل واردات کالاهای لوکس و غیرمصرفی مثل خودروهای گرانقیمت دانست و افزود: نتیجه این حربه خالی کردن خزانه و افزایش فاصله طبقاتی است.

وزیر صمت حضور خود در تبریز را فرصتی برای ارتباط مستقیم با صنعتگران استان و حل مشکلات موجود عنوان کرد و گفت: باید با مشارکت صنعتگران و فعالان اقتصادی برای خروج از شرایط موجود و مقابله با هجمه های اقتصادی چاره اندیشی کنیم.

رحمانی در ادامه با اشاره  به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه حفظ حیات کارخانههای موجود و ایجاد اشتغال در کشور یک جهاد است، ادامه داد: فرموده مقام معظم رهبری شاه‌بیت برنامههای وزارت صمت در راستای حل مشکلات اقتصادی کشور، تورم و بیکاری کشور است.

این مقام مسئول با بیان اینکه امروز راه پیروزی در جبهه اقتصادی، جلب مشارکت مردم و به پای کار آوردن آنهااست، افزود: سنگرهای جبهه امروز واحدهای تولیدی هستند که باید با مقاومت در حفظ فعالیت خود، این سنگر را در مقابل دشمنان خالی نکنند.

وی با اشاره به اینکه نقدینگی یکی از لازمه های جبهه اقتصادی کشور است، ادامه داد: تامین ارز کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید جزو اولویت‌های اصلی ماست و دولت از محل درآمدهای نفتی، ارز واردات کالاهای اساسی را تامین می‌کند و ۹۵ درصد ارزی که به تولید تعلق میگیرد، ارز حاصل از صادرات است.

رحمانی ادامه داد: تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی داخلی مثل پتروشیمی، فولاد، مس و آلومینیوم به عهده وزارت صمت است که به طور کلان در تامین آن مشکلی نداریم، به طوری که در فولاد تولید ما ۲٫۵ برابر مصرف، در مس ۱٫۵ برابر و  میزان تولید پتروشیمی دو برابر مصرف است.

وزیر صمت به تدوین طرح شناسایی ظرفیت‌های تولید ملی اشاره کرد و گفت: براساس این طرح از تعداد واحدهای فعال در هر یک از استان‌ها اطلاع یافته و می توان با تفویض اختیار به تک تک مسوولان مربوطه استان بر اصلاح قوانین نظارت داشت، اما به نظر من مشکل قانون نیست ما باید دیدگاهها را اصلاح کنیم.

رحمانی با بیان اینکه حفظ و تنظیم بازار را یکی از مهم ترین برنامه های اجرایی خود بیان و غیر فعال بودن بخشی از صنعت کشور را نبود نقدینگی و تامین مواد اولیه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان در راستای ایجاد اشتغال در قانون بودجه ۹۷ و ۹۸ لحاظ شده است، افزود: یک سوم این رقم برای تکمیل پروژههای نیمه‌تمام، نوسازی صنایع و صنوف صرف میشود که در این راستا ۶ هزار طرح را در به بهره‌برداری رساندهایم.

وی توضیح داد: در این میان یک هزار و ۵۰۰ طرح اشتغال در استان اجرا میشود که ۷۴۰ طرح با پیشرفت بالای ۶۰ درصد همراه بوده و ۲۰ هزار شغل مستقیم در جامعه ایجاد می‌کند.

وزیر صمت در ادامه صنایع مس، آلومینا و خودرو را موتور توسعه آذربایجانشرقی عنوان کرد و بر لزوم راه‌‏اندازی شهرکهای تخصصی مس و آلومینا و استفاده از ظرفیتهای خودروسازی در استان تاکید کرد.

بخش تولید و صنعت یکی از مهم ترین اولویت های دولت است

“محمدرضا پورمحمدی” استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با تاکید به اینکه توسعه یافتگی کشورهای پیشرفته به شاخص هایی چون تاریخ مکتوب، مختصات آن منطقه وابسته نیست و بر دانش و تفکر اندیشمندان آن کشور استوار است، ادامه داد: بخش تولید و صنعت یکی از مهم ترین اولویت های دولت است که باید بر اساس فرهنگ و دانش این مرز و بوم تقویت شود.

وی افزود: نرخ بیکاری کشور ۱۱ درصد و نرخ بیکاری استان ۷ درصد است، این بدین معنی نیست که وضع ما بهتر است؛ بلکه بدین معنی است که مردم استان برای یافتن شغل مناسب به موقعیت و مناطق دیگر مهاجرت کرده اند.

استاندار آذربایجانشرقی در پایان سخنان خود با تاکید بر لزوم مشارکت صنعتگران پیشکسوت آذربایجان در پیشبرد اهداف صنعتی استان، ادامه داد: تبریز با فعالیت بیش از ۵۰ناحیه صنعتی در ۵۱ هزار هکتار ناحیه صنعتی باید همواره در صف اول صنعت کشور قرار گیرد و با مشارکت بزرگمردان صنعت خود در راستای ایجاد اشتغال برای جوانان و همچنین تقویت ظرفیت های صنعتی خود، گام های موثری را بردارد

درباره ی خانه صنعت و معدن

مطلب پیشنهادی

فایل فرم هاو پرسشنامه روز ملی صنعت و معدن سال ۱۴۰۳

دانلود فایل پرسشنامه  و فرماها ⇒