ضرورت افزایش پلکانی قیمت حامل‌های انرژی: زمانی برای نفس‌کشیدن صنعت

زنگ اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نواخته شده است. مرحله دوم هدفمندی مرحله حساس و سرنوشت‌سازی برای صنایع کشور است، صنایعی که نفس‌هایشان به شماره افتاده و فاز دوم فضای تنفسشان را تنگ‌تر خواهد کرد. مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها تجربه‌ای تلخ برای صنایع کشور به همراه آورد، صنایعی که قرار بود ۳۰ درصد از منابع حاصل از هدفمندی را دریافت کنند و با تزریق این میزان در کنار افزایش قیمت حامل‌های انرژی بتوانند تولیداتشان را پابر جا نگه دارند اما این اتفاق عملا نیفتاد و دولت دهم حتی نیم نگاهی به صنایعی که قرار بود این مبلغ را بگیرند، نینداخت.
معلوم نشد که ۳۰ درصد منابع هدفمندی به کجا رفت و کدام صنعت یارانه گرفت اما آنچه معلوم بود و معلوم شد آن بود که افزایش قیمت حامل‌های انرژی منجر به افزایش بهای تمام شده تولید شد.
در کنار این امر افزایش نرخ ارز و تحریم‌های بانکی صنعت را به وضعیت بحرانی فرو برد. قیمت تمام شده محصولات تولیدی بالا رفت و صنایع با مشکلات ریز و درشت فراوانی
روبه‌رو شدند.
چشم‌ها به ماه تیر دوخته شده!
فاز دوم اما به گفته دولتیان قرار است افزایش ملایم حامل‌های انرژی را تجربه کند. تیرماه زمان موعود برای اجرای فاز دوم و افزایش قیمت حامل‌های انرژی به خصوص بنزین است.
تجربه فاز اول بیانگر آن بود که افزایش تند قیمت حامل‌های انرژی صنایع را غافلگیر کرد، صنایعی که بیشترشان به دلیل به روز نبودن تکنولوژی خطوط تولید مصرف انرژی بالایی داشتند که افزایش حامل‌های انرژی در کنار افزایش هزینه‌های دستمزد، هزینه‌های اداری، بیمه، مالیات و… نفسشان را در سینه حبس کرد.
سال دشوار صنعت
سال ۹۳ برای صنعت کشور سال دشواری است. مصوبه مجلس برای افزایش مالیات ارزش افزوده، تصویب عوارض ۳۰ درصدی سنگ‌آهن، افزایش نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در کنار افزایش ۲۵ درصدی دستمزدهای کارگری تولید را در پیچ و خم عجیبی گرفتار خواهد کرد. اگرچه دولت تصمیم دارد ۲۰ درصد منابع حاصل از اجرای هدفمندی در مرحله دوم یعنی رقم ۱۰ هزار میلیارد تومان را به صنایع مادر اختصاص دهد اما نگرانی‌ها از این است که آیا این رقم می‌تواند صنایع را سرپا نگه دارد؟
۱۰ هزار میلیارد تومان اگرچه می‌تواند بخش صنعت را برای عبور از مشکلات یاری کند اما تولید بیش از این نیاز به حمایت دارد.
زیرساخت‌ها تامین شود
نظام جداشدن از درآمدهای نفتی و اتکا به درآمدهای داخلی از جمله مالیات، تولید و صادرات امری خوب است‌ اما باید زیرساخت‌های موردنیاز بخش صنعت تامین شود چراکه حمایت از تولید و صنعت لازمه افزایش صادرات است. گفته می‌شود فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به صورت همزمان اجرا نمی‌شود، بخشی از آن در ابتدای اردیبهشت امسال و بخشی از تیرماه اجرایی خواهد شد. علت عدم اجرای همزمان آن یکسان نبودن افزایش قیمت‌ها و پلکانی بودن افزایش ذکر شده است. اگر قرار باشد افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت حامل‌های انرژی را شاهد باشیم، شاهد افزایش هزینه تولید و افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.
تنفس زمانی برای تولید
از این رو‌ اگر دولت برای افزایش قیمت سایر حامل‌های انرژی یک تنفس زمانی بگذارد، اثرات حاصل از اجرای فاز دوم مشکلات کمتری را برای صنایع به بار می‌آورد‌. این امر مستلزم کار کارشناسی و تقویت تولید است تا از بخش قابل توجهی از رشد قیمت‌ها جلوگیری شود. تولید کمر خم کرده است. اجرای فاز دوم اگر مدیریت شده و با حساب و کتاب نباشد تیرخلاصی خواهد بود برای صنایعی که تاکنون دوام یافته‌اند و اگر به فریادشان نرسند از پای درخواهند آمد.

به نقل از روزنامه صنعت و معدن

درباره ی مدیر سایت

مطلب پیشنهادی

پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت حلول سال جدید سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»