جسم صنعت در کشور بیمار است!/ تخصیص منابع بانکی در آذربایجان شرقی ۱۵ درصد کمتر از کشور است

عابدین خرم عصر پنجشنبه در آئین گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در تبریز اظهار داشت: به گفته رهبری صاحبان صنایع و تولیدکنندگان، افسران و کارگران، رزمندگان جبهه تولید در نبرد تحریم هستند و با افتخار و قدی برافراشته پرچم تولید را به اهتزاز درآورده‌اند و همه مسئولان خادمان آنها هستند و نمایندگان مجلس نیز ظرفیت‌های مهمی برای پشتیبانی از این بخش هستند.

وی ادامه داد: بخش صنعت، معدن و تجارت یک روح و یک جسم دارد و صاحبان صنایع در واقع روح این بخش هستند که با کارآفرینی خود این بخش را در تبریز زنده و پای کار نگه داشته‌اند و در مقابل تلاش‌های شبانه‌روزی آنها سر تعظیم فرود می‌آوریم چرا که با همه مشکلات دست از کار و مجاهدت در جبهه تولید و اشتغال نکشیده‌اند.

استاندار آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: جسم صنعت در کل کشور و البته تبریز بیمار بوده و عدم تکمیل زنجیره تولید در همه حوزه‌ها یک چالش جدی در این بخش است و تبعات آن را در صنایعی چون قطعه سازی، فرش و فولاد به وضوح می‌بینیم.

وی تأکید کرد: این بیماری جسم صنعت و تولید باید با برنامه ریزی دقیق و با استفاده از علم و توان نخبگان صنعتی درمان و بهره‌وری نازل آن ارتقا یابد و تکمیل زنجیره تولید صنایع برای بهره‌وری هر چه بیشتر از ظرفیت‌های بخش تولید و صنعت مورد توجه اساسی قرار گیرد.

خرم با تأکید بر پیگیری مستمر مشکلات تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان گفت: در حالی که میزان تخصیص منابع بانکی به بخش تولید بیش از ۷۰ درصد است، این رقم در آذربایجان شرقی ۵۵ درصد است و در دولت سیزدهم هر مجموعه بانکی که با این روند همراهی نکند، کنار گذاشته خواهد شد.

وی فرسودگی ماشین آلات را از دیگر دلایل ضعف صادرات و بیماری بخش تولید و صنعت دانست و تصریح کرد: این مشکل باید توسط تولیدکنندگان ماشین آلات داخلی و البته تسهیل قوانین و مقررات گمرکی در بحث واردات ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز صنایع و واحدهای تولیدی حل شود.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: مشکل زیرساخت‌های استان هم در بحث انرژی و هم نیازهای زیربنایی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات بخش تولید و صنعت در سفر استانی رئیس جمهور مورد توجه جدی قرار گرفت چرا که با وجود نیاز سه هزار مگاوات صنعت استان به برق تنها نصف این نیاز تولید و تامین می‌شود و تلاش می‌کنیم بخش مهمی از این مشکلات در یک سال آینده حل شود و با افزایش کیفیت تولیدات استان شاهد اتفاقات خوب در صادرات باشیم.

درباره ی خانه صنعت و معدن

مطلب پیشنهادی

فایل فرم هاو پرسشنامه روز ملی صنعت و معدن سال ۱۴۰۳

دانلود فایل پرسشنامه  و فرماها ⇒