اجرای مرحله دوم یارانه ها از نظر صنعتگران آذربایجان شرقی با حضوررئیس کمیسیون صنایع ومعادن در مجلس جناب آقای مهندس رحمانی

اجرای مرحله دوم یارانه ها از نظر صنعتگران آذربایجان شرقی با حضور کمیسیون صنایع و معادن در مجلس جناب آقای مهندس رحمانی


چرا به معتاد یارانه می دهند؟!
مقیمی اصل مدیرعامل شرکت مهر اصل به عنوان اولین سخنران از بخش خصوصی در این جلسه با طرح دو سوال که چرا دولت به معتادین یارانه می دهد؟ و چرا فرزند من که اتومبیل ۵۰۰ میلیونی سوار می شود نباید بنزین ۳ هزار تومانی بزند! از سیاست های غلط دولت در اجرای هدفمندی یارانه ها انتقاد کرد و خواستار تدبیر دولت در مرحله دوم شد.
کارگر «سخت کار» پیدا نمی شود
رضا حسینی رییس امور اقتصاد ودارایی استان آذربایجان شرقی که دبیر اجرای هدفمندی سازی یارانه ها در استان را برعهده دارد نظرش این است بعد از اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانه ها، برای کارهای سخت و سنگین در استان کارگر پیدا نمی شود و پرداخت نقدی یارانه ها عده ای را سست نموده است.
وی معتقد است که پرداخت نقدی یارانه ها به شکل فعلی درست نیست و اگر می خواهیم هدفمندی یارانه ها در کشور به معنای واقعی خود اجرا و برای مردم موثر شود باید همه، چه دولت و چه مجلس از «رأی» و احتمال کاهش آن صرف نظر کند.
حسینی با بیان اینکه بسته حمایتی تدوین شده در قانون هدفمندی یارانه ها در مرحله اول اجرا نشده، معتقد است احتمال اینکه باز هم، چنین بسته هایی اجرایی نشود زیاد است.
وی می گوید اگر هدفمندی مرحله دوم اجرا شود در حوزه صنعت و معدن باز با چالش شدید مواجه خواهیم شد.
مرحله دوم را نباید اجرا کرد
یونس ژائله مدیرعامل شرکت شیرین عسل نیز در این جلسه با بیان اینکه متاسفانه به مشکلات و پیشنهادات ارائه شده توجهی نمی شود معتقد است که اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در مرحله اول به شکست منجر شده است و مرحله دوم نباید به این شکل ادامه پیدا کند.
وی معتقد است که به جای ایجاد درآمد جدید برای دولت از محل اجرای هدفمندی یارانه ها می بایست برای دولت از جاهای دیگر درآمد ایجاد کرد و از این نظر به گفته ایشان، اتاق بازرگانی برای این راهکار، کارگروهی تشکیل داده است و تا دوشنبه گزارش کتبی خود را ارائه خواهد کرد.
وی می گوید این راهکار جامع و از نگاه دولت و هم از نگاه مردم و صنعتگران به آن توجه شده است.
آماده باش یا راحت باش؟!
زیدی، دیگر سخنران این جلسه هم اندیشی با بیان اینکه « سرباز صنعت به بازار نیست بلکه به مزار است و آماده باش او تا مزارستان، راحت باش ندارد» گفت: تولید کننده با سیاست های موجود همیشه در عذاب است و جهت برون رفت از این وضعیت پیش آمده بایستی با تشکیل کارگروه های تخصصی و بررسی جزئیات مسائل و مشکلات، راهکاری عملی پیدا شود و همان راهکار تجویز شده بی کم و کاست اجرا گردد.
انرژی اصلاح نشد تا مرحله دوم آغاز شود
سید باقر شریف زاده رییس انجمن مدیران صنایع استان یکی دیگر از سخنرانان جلسه، عدم اصلاح درست قیمت انرژی در مرحله اول را دلیلی محکم بر عدم اجرای مرحله دوم دانست و گفت: قرار بود قیمت انرژی اصلاح شود در صورتی که نه تنها منطقی اصلاح نشد که هیچ بلکه برای کشور مشکل زا هم شده است و یکی از علل کاهش بهره وری نیز گردیده است.
وی با انتقاد از بالا بودن آمار دریافت کنندگان یارانه از جمعیت کشور گفت: این نشان دهنده یک آشفتگی در سیاستگذاری طرح هدفمندی یارانه هاست.
شریف زاده با اعلام مخالفت خود از اجرای مرحله دوم گفت: اجرای هدفمندی موجب کاهش سرمایه گذاری شده است و به همین جهت پالایشگاه شهریار تبریز سالهاست بی کلاه مانده است و کسی علاقه مند سرمایه گذاری در آن نیست.
باید استراتژی جدید نوشت
صدیقی یکی دیگر از تولید کنندگان شهر تبریز بود که در این جلسه سخن گفت. وی با بیان اینکه «رحمانی همیشه شجاعانه از مردم ما و صنعتگران کشور دفاع کرده است» اقدام ایشان در جمع بندی نظرات تولید کنندگان را قابل تقدیر دانست و پیشنهاد کرد که اگر می خواهیم در اجرای هدفمندی یارانه ها موفق شویم و هزینه ای سربار کشور نشود، بایستی برای این کار استراتژی جدیدی نوشت و نباید با سیاست و استراتژی قبلی آن را ادامه داد.
انبوه سازان هم با مشکل مواجه هستند
برزگر نیز تنها سخنران این جمع بود که از سیاست های دولت جدید در این راستا حمایت کرد و با بیان اینکه دولت جدید خوب پیش می رود و بایستی از آن حمایت کرد گفت: البته در سایه سیاست های دولت قبلی هم اکنون انبوه سازان هم با مشکل مواجه هستند و بایستی در سیاست و بسته های حمایتی این بخش نیز مدنظر قرار گیرد.
وضعیت صنعت بهبود نیافته است
پروینی یکی دیگر از سخنرانان جلسه با بیان اینکه وضعیت صنعت بعد از اجرای هدفمندی یارانه ها بهبود نیافته است و بلکه با هزاران مشکل مواجه گردیده است از رحمانی به عنوان دلسوزترین نماینده قشر تولید و  حامی کارگر نام برد و خطاب به وی افزود: شما تنها نماینده دلسوزی هستید که تنگاتنگ با صنعت و تولید و تجارت در ارتباط هستید و انتظار داریم حمایت خود را از این بخش همچنان دریغ نکنید.
وی نیز مخالف اجرای مرحله دوم هدفمندی با سیاست های فعلی بود و تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی را یکی از الزامات شرایط موجود دانست.
طعم شیرین هدفمندی را ندیده ایم
حسین پور مدیرعامل چینی ارس نیز در سخنان خود با مزاح از «هدفمندی» به عنوان «هدرمندی» یاد کرد و گفت: « ما هنوز طعم شیرین هدرمندی یارانه ها را ندیده ایم» تا مرحله دوم آن اجرا شود. وی مشکلات واحدهای تولیدی را بسیار زیاد دانست و گفت: تولیدکنندگان از پرداخت حقوق کارگر خود عاجز هستند و کسی کمکی برای آن نمی کند.
دکتر صبحی دیگر سخنران این جلسه نیز معتقد بود که پرداخت یارانه نقدی به دهک های بالای جامعه بایستی حذف شود.
صدای «سیل» می آید
صلاحی یکی دیگر از سخنرانان این نشست با انتقاد شدید از عدم توجه دولت به مشکلات واحدهای تولیدی استان و با تاکید بر اینکه صدای «سیل» می آید، گفت: دولت سهم صنعت را نداد، سهم درمان را هم نداده است و بدهکار هم هست و نتیجه کارشناسی مرحله اول این است که ملت به سوی فقر و فلاکت رفته است و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کارگر را کفاف نمی کند پس چرا باید کارگر کار کند؟!
وی در عین حال بیمه بیکاری و وام ازدواج به شکل امروزی را نادرست دانست و آن را نشأت گرفته از سیاست های غلط دولت در توزیع فقر مابین مردم دانست.
وی خطاب به رحمانی گفت: دستور دهید CCU ها را در بیمارستانها افزایش دهند چرا که تولید هم راهش با این وضع به آنجا می رسد.
هنوز سایه انگیزه سیاسی در هدفمندی وجود دارد
بنیانیان یکی از سخنرانان جلسه معتقد بود مشکلی که مردم از ناحیه هدفمندی آن را متحمل می شوند برخی ها با انگیزه سیاسی آن را به وجود آورده اند.
وی با انتقاد از سیاست غلط پرداخت یارانه نقدی گفت: جای تاسف است که هم بابک زنجانی ها یارانه می گیرند و هم ۶ هزار لس آنجلس نشین خارجی . در صورتی که این چنین سیاست به مردم ضربه می زند.
قاچاق درمان نشد
صمد حسن زاده رییس خانه صنعت و معدن استان نیز به عنوان سخنران پایان بخش نشست هم اندیشی روسای انجمن تخصصی تولیدی با دکتر رحمانی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص چرایی و چگونگی اجرای هدفمندی یارانه ها، با بیان اینکه یکی از فلسفه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها جلوگیری از قاچاق کالا بود، گفت: متاسفانه این سیاست به جهت نوسانات نرخ ارز هیچ گونه تاثیری به درآمد دولت نگذاشت و قاچاق نیز کم نشد و از طرفی اموال کشور به این وسیله غارت شده است.
وی با طرح این سوال که هدفمندی برای این بود که مردم به رفاه برسند ولی چنین نشد افزود: به دلیل نرخ بالای تورم، یارانه دریافتی فقرا حتی هزینه گاز او را کفاف نمی دهد. بنابراین اجرای هدفمندی یارانه ها صحیح نبوده است.
حسن زاده همچنین توجه به پژوهش و جذب سرمایه گذاری خارجی را مهم  دانست و گفت: دنیا نگران امنیت سرمایه گذاری در کشور ماست و این سیاست باید تعدیل شود.
IMG_0050نشست هم اندیشی هدفمندی یارانه ها با حضور رحمانی
اجرای هدفمندی یارانه ها هر چند به دهان برخی خانواده ها شیرین آمده است اما مخالفین سرسختی در حوزه صنعت و تولید دارد. هر چند اجرای هدفمندی یارانه ها یک قانون است و از صافی مجلس عبور کرده است و اجرای آن را یک «انقلاب اقتصادی» در جمهوری اسلامی ایران می دانستند اما بیشتر نقدها بر اجرای نادرست آن است.نه سهم ۳۰ درصدی تولید داده شد و نه سهم درمان و دولت. بلکه هم سهم دولت و هم سهم تولید از سوی دولت در قالب پرداخت نقدی ۴۵ هزار تومانی به حساب ۸۲ میلیون نفر واریز شد در صورتی که جمعیت ایران بیشتر از ۷۶ میلیون نیست!
از طرفی افزایش نرخ تورم، پرداخت نقدی به مردم را نیز بی اثر کرد و به جای توزیع ثروت مابین مردم، توزیع فقر در جامعه اتفاق افتاد و دریافتی مردم، هزینه گاز و برق را هم کفاف نداد و در مقابل، همان مردم، بنزین و گازوئیل را گران خرید و سایر اقلام مصرفی را به سختی و با هزینه های گزاف توانست به خانه ببرد.
اکنون که زمزمه های اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در دولت، مجلس و رسانه ها به گوش مردم می رسد، دکتر رضا رحمانی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو که کرسی ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را نیز بر عهده دارد، روز چهارشنبه روسای تشکل های صنعتی و معدنی را به ساختمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی فرا خواند تا ارزیابی از اجرای مرحله اول و انتظاراتشان برای اجرای مرحله دوم و یا جلوگیری از اجرای مرحله دوم را یک بار دیگر جمع بندی و به رییس جمهور ارائه کند.
من اعلام خطر می کنم
دکتر رضا رحمانی در این نشست هم اندیشی با اشاره به سخنان اخیر خود در جلسه دکتر روحانی با نمایندگان مجلس گفت: «در آن جلسه صراحتاً به رییس جمهور گفته ام که من اعلام خطر می کنم»
رحمانی همچنین  به جلسات متعدد خود با دکتر احمدی نژاد رییس جمهور سابق اشاره کرد و گفت: سهم تولید از قانون هدفمندی یارانه ها ۳۰ درصد بود ولی دولت در سال ۹۰ آن را به ۲۰ درصد کاهش داد که در همین جلسات بحث و مجدداً به ۳۰ درصد قبلی افزایش یافت. اما نکته اینجاست که برخلاف نظر دولت قبلی که ادعا دارد به تولید از این محل کمک کرده است، گزارش کتبی مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که سهم تولید از محل قانون هدفمندی یارانه ها به درستی پرداخت نشده و در حد صفر است و خود تولید کنندگان عدم پرداخت آن را تایید می کنند که البته گروهی را برای این کار مأمور کرده ایم تا حقیقت را مشخص کند.
دکتر رحمانی با طرح این سئوال که ارزیابی تولید کنندگان از اجرای مرحله اول چیست و انتظاراتشان برای مرحله دوم کدام است؟ بحث خود را چنین ادامه داد: قرار بود ۵۰ درصد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها به مردم داده شود و ۳۰ درصد بقیه سهم تولید و ۲۰ درصد باقیمانده نیز سهم شرکت های دولتی باشد. در صورتی که دولت با تصمیم به پرداخت نقدی به مردم، هم ۵۰ درصد را به مردم داد و هم سهم تولید را و ۲۰ درصد سهم خود را نیز در قالب یارانه نقدی به مردم واریز کرد و کمی هم از این محل بدهکار است.
رحمانی سوال خود را از حاضرین چنین تکمیل کرد: آیا با این وضع، اجرای مرحله دوم با شیب تند به صلاح کشور و مردم است؟
قرار بود دولت بی قانونی نکند
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه قرار بود دولت جدید بی قانونی نکند خاطر نشان کرد: دولت اراده ای به اجرای سهم ۱۰ درصدی تولید از صندوق توسعه ملی هم ندارد و هنوز به سوال ما در خصوص چگونگی تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی پاسخ نداده است و البته بودجه سال ۹۳ نیز کاملاً انقباضی است و از این جهت تأمین نقدینگی تولید، نگران کننده است.
وی اضافه کرد: کل منابعی که دولت می بایست از صندوق توسعه ملی به تولید بدهد ۵۰ میلیارد دلار است در صورتی که ادعای دولت قبلی، پرداخت ۳۰ میلیارد دلار از این محل به تولید بود در حالی که تنها ۵/۲ میلیارد دلار به تولید پرداخت شده است.
مدل حمایتی ترکیه در سوریه و لیبی چیست؟
رحمانی در ادامه صحبت های خود حمایت از تولید را به نفع همه مردم کشور دانست و گفت: تزریق نقدینگی به تولید تنها محلی است که تورم زا نیست بلکه ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی را به دنبال دارد گفت: شرکت های ترکیه ای که در سوریه و یا لیبی کار می کردند، با بروز بحران در آنها ترکیه چطور از آنها حمایت کرده است که روشن شدن آن مدل قطعاً برای ما تکان دهنده خواهد بود و من از رییس جمهور درخواست کرده ام دستور دهد بررسی و گزارش آن  ارائه شود در صورتی که دولتمردان در حمایت از تولید آن هم در شرایط عادی هنوز در تئوری با هم مشکل دارند.
دستوری بر فعالیت شورای گفتگو در استان
دکتر رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت شورای گفتگوی دولت، مجلس و بخش خصوصی در تهران خواستار آغاز فعالیت شورای گفتگوی استان ها شد و خاطر نشان کرد: استاندار، رییس شورای گفتگو و رییس اتاق بازرگانی نیز دبیر آن می باشند .
وی قول داد در خصوص فعالیت این شورا در استان آذربایجان شرقی با استاندار آذربایجان شرقی مذاکره کند تا شاید از این طریق برخی مشکلات واحدهای تولیدی بتواند مرتفع شود.
مجلس در حمایت از «سال حمایت از تولید» روسیاه است
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ حاضرین در خصوص عملکرد دولت و مجلس در بحث نامگذاری سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی گفت: متاسفانه مجلس در این خصوص روسیاه است.
رحمانی با اشاره به تلاشهای خود در این خصوص، حمایت از تولید را راه نجات کشور از تورم و بیکاری می داند و می گوید: هنوز دولتمردان و برخی مجلسیان به این مهم نرسیده اند و این برای ما و صنعتگران به عنوان سربازان جبهه مقدم جنگ اقتصادی آزار دهنده است.

 

 

درباره ی خانه صنعت و معدن

مطلب پیشنهادی

پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت حلول سال جدید سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»